الأربعاء، 29 يوليو 2009

وحشتنى بقى وخلاص


اه والله بجد بقالى كتير كل اما اجى اكتب الاقى دماغى واقفة عن التكفير وحاسس انى مش هقدم جديد ارجع تانى

انما النهاردة بجد وحشتنى الكتابة جدا قلت هكتب وخلاص والناس هتفهمنى وتقدر حتى لو انا مش مقدم جديد اوى يعنى وكمان لسة مخلص بريزون بريك لاول مرة فى حياتى والحلقة الأخير أثرت فيا أوى وفكرتنى بأيام الأحاسيس والمشاعر والروح الصافية وخاصة اخر مشهد اللى فكرنى بالحب بمعناه اللى زى الفل بقى مش الحب بمعنى صاحبتى وماما عادى وبابا عادى

من اول الطفولة بنمر باحاسيس حلوة وأحاسيس وحشة كتيييييييييير مش عارف ليه ليا مزاج أتكلم عن الحاجات الحلوة بس اه اصل احيانا اما نتجاهل الشىء ممكن يموت....................
*************************************************
احساسنا بلعبة كنت بشوفها فى المحل او بتمناها فى خيالى ومرة واحد لقيتها عندى البيت وانا قاعد العب بيها واكسر ها فى الأخر
بس احساس حلو بالضبط زى احساس البنت الصغيرة بالحنان تجاه عروستها وانها تقعد تنيمها وتكلمها وتسرحلها شعرها.
احساسى أما أخرج مع ماما مثلا برا المنطقة اللى انا فيها وتتعامل معايا على انى راجل كبير مع العلم انها لسة جايبالى ذرة مشوى لأنها عارفة انى بموت فيه لكن فىا لاخر حاسس بالفخر انى راجل كبير ماشى معاها.
احساسى باول يوم مدرسة وانا كنت بعيط لكن اول اما حسيت بالراحة وسط الاولاد بدات العب وأجرى وانبسط ومش عايز أروح منها للبيت كمان لانى حاسس ان البيت هيرجعنى طفل تانى مع انى بقيت حد عاقل فى أول سنة من الدراسة فى حياتى بالضبط زى احساسى فى لحظة تفوق والكل جاى يهنى وانا مبسوووووووط عشان انا متميز وكمان مبسوط عشان هحس انى كبرت أكتر أصل بدأت امسك فلوس فى ايدى حلاوة النجاح من ماما وبابا.

احساسى وانا فى الكافيه مع أصحابى وكنا صغيرين بس عرفنا بقى الكافيهات وبدأت اشرب شيشة مع انى عارف انها غلط بس عايش لحظة المتعة بتاعتها وحنا بنهذر ونضحك وبناكل ومبسوطين جدا وناسيين اننا عندنا دراسة لوا غيره اهم حاجة عندنا مفيش حاجة تفسد اللى احنا فيه.
 
احساسى بالجامعة وانى اسيب أهلى واقعد لوحدى حسيت بالحرية بقى ورحت مكان جديد واصحاب جديدة وبخرج واسهر وكل يوم فى مكان وعايش الحياة اللى اى حد يتمناه فلوس بتتحول وانا بصرف هوا غلط بس حاسس باحساس حلو ومبسوط انى بسعد نفسى

احساسى باول موبايل واول بنت كلمتها عليه (كانت اللى اتكلمت عنها فوق) احساسى يوم اما تملكت اللاب توب بتاعى الجديد احساسى وانا بنجح فى الجامعة بعد فترة صعبة فى حياتى احساسى بلحظة على البحر الساعة 6 الصبح فى روقان ومزاج وواحد قهوة مظبوط.

احساسى فى حفلة ايتام او فى دار مسنين او فى قعدة مع مكفوف راحة العمر وانا بعمل الخير احساسى وانا فى الحسين بصلى الفجر وانا فى رمضان بفطر صائم احساسى وانا بجرى وبلعب مع طفل مستنى انه بس يبتسم ومع ام دمعتها فى عنيها على طفلها المريض وخايفة تزلها ادامه احساسى بعد صلاة فجر دعيت ربنا فيها وتوسلت وبكيت احساسى برضى ربى واهلى وسعادة أخواتى وأصحابى.

أحاسيس أحاسيس كتييييييييييير يمكن وقع منى حاجات بس أكيد انا قلت كتير والأجمل احساسى دلوقتى بعد ما اتكلمت وحكيت كل دا ولازم لكنا نبقى عارفين ان مش كل احساسى حلو هييجى بعده كل حاجة حلوة
لأنى مثلا مثال سبت البنت اللى حبيتها 4 سنين.
وسقطت فى هندسة سنتين بسبب احساس أول سنة جامعة .
جبت مجموع منيل فى ا لثانوية بسبب احساس الخروجات والكافيهات.

تعبتكم معايا ومع احاسيسى بس برده هقول كلمة بقولها كل مرة مليش غير هنا أتكلم فيه ولا أحب اتكلم فى اى مكان تانى غير هنا
اتحملونى بقى شوية انا اصلا حاسس انى بتكلم ادامكم كلكم دلوقتى ويلا بقى كفاية لان الساعة خلاص بقت 9 وانا عايز انام شوية

تقبلوا تحياتى اخوكم المشاغب :::: مااااااااااااانوووووووو


هناك 20 تعليقًا:

رحلتنا في الحياة يقول...

الف حمدلله على السلامة احنا قولنا انك خرج ولم يعود احاسيس اغلبها جميلة بس فى بعض منها معترضة طبعا عليه بس دى احاسيس بس الجميل فى الموضوع انك تحس انك مستمتع بكل لحظة فى حياتك بتعدى عليك
حمدلله على السلامة مرة تانية وبلاش تغيب تانى بقى

بسنت صلاح الدين يقول...

بلاش الغيبه الطويله دى تانى ،احاسيس جميله وحلوه اوى رجعتنى افتكر انا كمان الاحاسيس اللى نسيتها فى دوامه الحياه، افتكرت انى فى وقت من الوقت كنت مستمتعه بحاجات بسيطه بس ليها طعم،رغم الاوقات الصعبه اللى بتمر علينا بس بنرمى ورا ضهرنا ونفتكر بس الوقت اللى ابتسمنا فيه من قلبنا

عمرو يقول...

الله عليك يا مانو و على أحساسيك و خواطرك الرقيقه الشفافه ..
فعلا الواحد لما بيبقى عاوز يكتب و خلاص و بيقعد قدام الكيبورد و يطلع اللى جواه من غير ترتيب و لا تنسيق مسبق بيطلع الكلام حلو أوى و بتبقى لحظات صدق كده و شفافيه ممكن تكون نارة الحدوث ..
أزعم أنك بارع عن صدق فى كتابة الخواطر و التعبير عنها فى سلاسه و بساطه عميقه ..
تقبل تحياتى و تقديرى و شكرى على ما أسعدتنا به ..

MǿиY El-Shreef يقول...

اخييييييييرا

اولا نورت المدونه والله يامانو

واحاسيسك والله بجد فيها شبه مني بالظبط ف حجات كتير اوي اوي

ولو علقت ع واحده واحده يمكن 80% زيك لان في حجات مجربتهاش لسه بس على وشك اهو

:)

ونفس حكايه الحب دي

والله فكرتني :(

بس بردوا الحمدلله ع كل احساس حلو

بوست جميل ومحسوس اوي جوايا

سلام :)

Unknown يقول...

وأحنا مش عايزين غير كده
مش عايزينك تتكلم غير هنا
علشان نعرف نسمعك كويس اوى

Unknown يقول...

ولو سمحت يامانوووووو
مش عايزين كلام مش مضبوط
ايه يااخويا اخر سطركاتبه:
(تقبلوا تحياتى اخوكم المشاغب!!)
مفروض تكتب ( تقبلوا تحياتى اخوكم
الحساس الحسيس ذو الاحساس الاحساسى)
مضبووووووووط ولا انا غلطانة؟

MaNoO يقول...

أيوشة
,,,,,
مقدرش اخرج من هنا والله بس الظروف بقى وليكى الحق تعترضى احاسيس مليانة بلاوى اصلا دانا مقلتش كتير ههههههههه
ان شاء الله مفيش غياب تانى

MaNoO يقول...

بسنت صلاح الدين
..............
والله الغيبة غصب عنى شوية لخبطة جوايا ولخبطة فى الدنيا تعرفى انا من عادتى بكره الماضى بس فى أحاسيس كدا كل اما بنفتكرها كل ماتدينا دافع فى الحياة أكتر خاصة الوقت اللى فعلنا ابتسمنا فيه زى ماقلتى

MaNoO يقول...

أستاذ عمرو
..........
ربنا يخليك بجد وفعلا الواحد اما بيتكلم بقلبه بيبقى أسهل انه يوصل الفكرة وفعلا تبتبقى لحظات نادرة الحدوث أو التكرار وبجد بشكرك جدا على الكلام الجميل دا ويارب اكون استحقه
وشكرى ليك على التواصل بجد

MaNoO يقول...

مووونى
,,,,,
أقولك على سر من الحاجات اللى شجعتنى انى اكتب البوست دا تعليقك فىا لبوست اللى فات (مش هتنزل حاجة جديدة بقى)
يشرفنى سعادتك ان احاسيسى تبقى شبيهة باحاسيسك اهم حاجة اللى على وشك انه يتعمل دا شيله منه الغلط اصل انا احاسيسى مليانة بلاوى هههههههههه
وعدى بقى حكاية الحب دى انا كتبتها فىا لبوست بالعافية بلاش نفكر بعض
يلا سلام ومنتظرينك فى مصر عشان العزومة اللى عليكى

MǿиY El-Shreef يقول...

:$:$

تيب هو لازم اشيل منه البلاوي

انا عايزه اعمل بلاوي انا كمان هع هع

MaNoO يقول...

norahaty
.........
دكتورتنا الفاضلة صباح الحقن والأدوية
مقدرش والله اتكلم غير هنا احساسى بالمدونة دا احساس تانى بس مش لدرجة الحساس الحسيس والكلام دا دانا غلباااااان وعلى قدى والله
ههههههه نورتينى كالعادة

MaNoO يقول...

ههههههههههه
لا لا يامونى احنا بنحب ننصح الجيل الجديد عشان ميغلطش غلطاتنا يابنتى ولا اقولك اعملى البلاوى بس تفادى الأخطار اللى احنا وقعنا فيها واهه تبقى جربتى ومخسرتيش حاجة ههههههههه
صديق سوء انا كدا بس عادى بقى اهم حاجة الشعب ينبسط

غير معرف يقول...

الله يا مانو على البوست ده

بجد فيه احاسيس جمييييييلة اوى و مراحل كلنا مرينا بيها فعلا (بصرف النظر عن الشيشة و اول لمسة إيد)ههههههههههههه

بجد من اروع البوستات اللى قريتها

تحياتى

وفاء بركات يقول...

أيوه يامانو قول وحكي انا سمعاك لو سمحت كوباية شاى كشرى معلقه سكر واحده لحسن
أحاسيسك كتير فيها الشقي وفيها العقلاني
وفيها رومانسيه جميله وفيها حاجه انا مش حباها وهي الشيشه وواضح إنك مستمر
علشان جيبت سريتها في رحلة رأس البر الأخيره واللي مضيقني أكتر انك عارف إنها عاده سيئه ومستمر , مش عايزه يبقي دمي تقيل وانا بوعظ فيك ..
الراجل بيفضفض وانا نازله وعظ ايه ياوفاء ده أسمه كلام برضه ماهو قال صلي
وإفطار صائم وزيارات خير..
معلش ياعم مانو حقك عليه انا لولا بعزك زى أولادى مكنتش ضايقتك انت لما تعز حد قوى بتبقي عاوزه صح قوى ..
ممكن لما ماما تجيبلك ذره مشوى تبقي تعمل حسابي في كوز كده سخن يستاهل
حنكك ..
سلامات كتييييييييييييييييييييييييييير

marmar يقول...

ماااااااااااااااااااااااااااانو
انا عايزه ابقى زيك عاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

مشمعنى انت كده فري وانا منيله على عيني :(

طيب انا فكرت لو كتبت بوست زي بتاعك هقول ايه
احساسي وانا بيتصلو على موبايلي كل ربع ساعه اتأخرتي يا ريم يلا الساعه عشره تعالي
احساسي لما وانا صغيره واجيب الشهاده وحشه شويه ويتزعقلي

:@:@ ايه القرف ده بقى انا شكلي هقر عليك ههههههههههههههههههههههههههه
بهزر متخفش عيني مش سوده وللهي

بجد ربنا يسعدك يا جمييييييل لانك حد تستاهل كل خير ولله

MaNoO يقول...

انا ودماغي
<<<<<<<<<<<<
الأحسيس الحوة كتيرة بجد والله وياريت كلنا نقدر نفتكرها واذا كان علىا لشيشة منقدرش ننكر انها احساس حلو برده حتى لو غلط اما بقى لمسة الايد دى ياجماعة اممممممممممم

نورتينى واتمنى التواصل الدائم

MaNoO يقول...

وفاء بركات
,,,,,,,,,
وعندك واحد شاة معلقة سكر واحدة
على فكرة براحتك خالص فى اى حاجة عايزة تقوليها والله مابزعل خالص خصوصا من حضرتك وانا وعدت ناس كتير انى هبطلها وان شاء الله ربا يقدرنى وعندك واحد ذرة مشوى كمان بعد الشاى نورتينى يا استاذة كالعادة

MaNoO يقول...

marmar
>>>>>>>
هههههههههههههه والله بيصعبو عليا البنات عشان كدا انا بفكر اعملهم مظاهرة عشان تقييد الحرية بتاعتهم دى بس عارفة والله يامرمر حتى انهم يتصلوا بيكى او اى حاجة لازم يبقى فى ذكريات حلوة ونفتكرها واحاسيس احلى واحلى بشكرك على الكلام الحلو دا ويارب اكون استحقه فعلا تحياتى

MaNoO يقول...

nono
>>>>>>

بشكرك نونو على الزيارة الجميلة دى وان شاء الله اتمنى تتكرر لو البوستات عجبتك