الأربعاء، 19 يناير 2011

برفانك بيجننى

وانا بتصارع مع نفسى للخروج من حاله البلاهه والتناحه اللى انا فيها الأيام دى ولانى واحد من الناس مقدرش بقى كسلان ولا أقدر أبقى روتينى دماغى بتسرح وتفكر كتير فى كل حاجه بتفكر يمكن اكتر مانا بتنفس مبالغه شويه بس اتحملوا بقى واحد بيحاول ينشظ نفسه المفروض تساعدوه المهم وبعد المقدمه الطويله دى اقولكم على التفكير اللى جه فى بالى من ضمن المواضيع ....
انا الحمد لله يمكن احسن حاسه لسه شغاله فيا كويس هيا حاسه الشم عندى مناخيرى بتلقط بطريقه غريبه عشان كدا كل حاجه تقريبا بتتربط معايا بريحتها
__ يعنى اشم المكرونه اعرف هيا دى اللى احب اكلها ولا لا او النسكافيه اعرف خفيف ولا ثقيل كدا يعنى
ومثلا انى محبش ريحه الخضار وهوا بيتسلق مثلا او احب ريحه الاكل على الفحم
__ نيجى للبرفانات ولأنى بحبها عموما لكن فى برفانات أكرهها جدااااا وهيا
مثلا اللى كان بيحطها المدرسين فى المدرسه
أو برفان بنت كان دايما يبقى منتشر وانا داخل الدرس ايام المدرسه كأنها بتاخد دش بيه
ولا برفان انا استخدمته فى فتره مكنتش حاببها او بيفكرنى بواحد صاحبى رخم
*** ايا كان الحاجات كتير لكن الاهم احساسى بقى لو شميت حاجه من دول ببقى هتجنن هموت واقطع مناخيرى مثلا
اهم حاجه يبعد عنى الماضى دا وميفكرنيش بجو المدرسه وغيره من الحاجات اللى مكنتش بحبها
*** الحاجات التانيه بقى فى الحياه مش البرفانات.........
_زى ريحه الجو فى الشتا مثلا لأنى بصراحه محبش جو البرد والمطر اه مبحبوش هو انا اجرمت يعنى وكمان محبش اللى يقد يقول اه واو مش ممكن انا بموت وامشى فى المطر ياعم اتنيل
_فى بقى ريحه المستشفيات عموما ودى اكيد كلنا بنكرهها لكن بالاخص الادويه ولو فاكرين دوا الكحه بتاع زمان دا اللى كانو يقولولنا دا طعمه حلو جدا وهو أسوأ حاجه ممكن تشرب وريحته بجد مش لذيذه خالص
_وكمان أكره ريحه اى مكان مقفول بيحسسنى بالتشاؤم
*** واما جيت افكر فى الحاجات اللى بحب ريحتها لقيتها اغرب.......
_زى ريحه البنزين والرمل اما يكون عليه ميه وريحه الفواحه بتاع العربية وريحه الشمع وهو بيسيح
_أحب بقى كمان ريحه البهارات والتوابل والبخور فى الحسين والاماكن ومصر الإسلاميه بكل مناطقها
_على عكس الشتا انا بحب كل حاجه تربطنى بالصيف زى الايس كريم مثلا
هههههههههههههههههه لا بس موضوع حلو ان الواحد يكتب الحاجات دى محستش غير دلوقتى ويلا بقى كفايه كدا انا خرجت كل ما يشعر به انفى ولو افتكرت حاجه هقولها فى التعليقات
ومات الكلام
ماااااااانووووو
اه استنوا استنوا الصوره اللى فوق هو برفان بحبه جدا جدا يعنى عشان محدش يتكهن باى حاجه كدا او حاجه
كدا

هناك 22 تعليقًا:

daloo3a يقول...

احم احم

انا الحاسه اللي احسها انها قويه هيه حاسة السمع خخخ

انا بعد احب ريحة البنزين و احب ريحة الصبغ و الصمغ ريحتهم لذيذه الصراحه

و هيك

و بس

^^

حبيت الموضوع وايد =)

الـسـيـدة نـون يقول...

ازيك يا مانوو

انت قريت رواية العطر؟

لو ماقريتهاش دور عليها واشتريها واقراها

لانها لايقة اوى على حالتك دلوقتى


احييك على ذوقك فى البرفان اللى بتحبه




المهم انا عايزاك بعد اذنك تعمل التعليقات مودريشن
لانى عايزة اقولك على حاجة

هى حاجة عادية
بس انا افضل انها تبقى بينى وبينك


سلام

اختك خيخة

الـسـيـدة نـون يقول...

اه على فكرة
انا مابحبش الشتا وبكتئب فيه
لكن بحب المطر وبحب ريحة الرملة المبلولة

لأ مش رملة
انت عارف التراب؟
اصل التراب غيرالرمل

انا بحب التراب المبلول
ريحته تجننننن
وريحة الكيكة وهى بتستوى فى الفرن
وريحةالبخور
وريحة شكولات كورونا ايام زماااااان
وريحة التبغ


ومابحبش برفان اسمه وان مان شو
مابطيقهوووووش

أحمد يقول...

بوست يجنن ^_^ يسلم أيادي اللي كتبتها
أنا في الحقيقة لي فترة أو بالأصح كم يوم بستعمل العطر ده، طبعاً مش بتاعي، واستعملته كنوع من التغيير، وريحته بالنسبة ليا أعتبرها كويسة وتقييمي ليه من جيد إلى جيد جيداً.
وأنا بصراحة لحد دلوقتي ما لقيتش العطر اللي يخش مزاجي، استعملت عطور عديدة: باي من جفنشي، بال مان، زجنا (الإصدار الأول)، الور سبورت، دنهل، سكلبشر، فهرنهايت، زيرس روج من جفنشي (يصدع الراس)، بلاك اكس..... بس كمانا أحس إني ما ليقتش اللي يناسب زوقي، يمكن أكثر ثلاثة لاءموني: باي (ريحته رومانسية ومميزة) و زجنا (فرش وريحته فواحة، وكثير من الناس كانوا يسألوني عليه حتى معلم الشاورما سألني عليه مرة ههه، بس معرفش ريحته ما صارت زي الأول أحسها تغيرت فبطلت اشتري منه) وفهرنهايت (منعش بالنسبة لي وأحب أغرق نفسي بيه، مميز وفريد وقلة اللي يستعملوه).
وهو مرة واحدة حقيقة شميت عطر جذاب جداً وفواح، لدرجة إنك ودك تلصق بصاحبها، والكلام ده قبل أربع سنوات تقريباً، بس صراحة ندمت إني ما سألت صاحبها عن اسم العطر.
وكمانا من الأشياء اللي بتنعشني رائحة البخور، ورائحة الشاور.

وكمانا من أحب الروائح إلى نفسي وروحي هي رايحة حبيبتي بلا نقاش، وهي بتعرف الكلام ده، ريحتها ما تتوصفش، ومش أشمها بمناخيري وبس دا أنا بشمها بكل حواسي، بعشق رايحتها وبموت فيها.

شكرا عالبوست

MaNoO يقول...

daloo3a
.......
ههههههههههه ماهو فعلا انا اسمع كدا بس الشم احلى حاجه فيها انها مبتضرش حد الا صاحبها
ريحه البنزين الناس متفقه عليها والصبغ جديد معانا طيب كويس الناس بدات تطلع اهوو

منورانى دايما بشكرك على التواجد

MaNoO يقول...

احلى خيخه
........
أولا احلى ترحيب من الصعيد لمطروح يعنى مزمار وسمسميه وكل حاجه بخيخه هانم منوره المدونه طبعا وجارى تحميل روايه العطر افندم
وعملنا التعليق اسمه ايه اللى بتقولى عليه دا كمان يعنى قولى براحتك كانك فى البيت

على فكره الرمله انا اقصد بيها التراب لان الرمله عادى انما التراب ريحته مميزه كدا مع الميه وريحه التبغ نفسه صح فعلا جميله جدا وحطيتى ايدك على حاجه مهم جدا وهيا وان مان شو الله يخربيت اللى طلعها ويخسر ويخلصنا منها مش عارف ليه دايما بتفكرنى بناس رخمه
نورتينى ياباشا وعلى تواصل دائم ان شاء الله

MaNoO يقول...

أحمد
....
منورنى طبعابالنسبه للبرفانات هيا فعلا محيره جدا بس حلاوتها فى انك تجرب اكتر من حاجه وفهرنهايت مميز جدا واى حاجه من ديور بتبقى مناسبه لان ديور ليها روح خاصه فى عطورها ويبقى الانسان منا رايح جاى يجرب نورتنى وبشكر زيارتك

تــركــي الــغــامــدي يقول...

تحياتي مانو لشخصك الكريم ولطرحك المتجدد ... وهي تظل من باب مايتفضل به الله تعالى على خلقه بحيث تتفاوت الحواس من شخص إلى آخر والمحظوظ من استغل تلك المواهب للتزود بالطاعات والرزق الحلال .

daloo3a يقول...

ما عندك شات بوكس

على العموم


صبااااااااااح الجووووو الجمييييييل ^^

و صباح البررررررد

MaNoO يقول...

أستاذ تركى
.........
فعلا هيا نعمه الله علينا هو التفاوت فى الحواس لان الاختلاف عامه بيصنع الجديد
تقبل كل احترامى واكيد نورت المدونه

MaNoO يقول...

ياصباح الفل يادلوعه ولا دلوقتى مساء المهم ان فى فل انا حاولت فى الشات بوكس ويميها النت ضايقنى قلت مش هعمله هههههههه عندى
بس برد ايه انتو لسه برد احنا الحمد لله البرد وقف والمطر والجو اصبح مشمس زى اسكندريه فى شهر 8
نورتينى

Humman being يقول...

أنا زيك بالظبط لا بحب الشتاء ولا ريحته ولا البرد اطلالالالاقا ولا أحب أمشى فى والدنيا وهيه بتمطر ده أبداااا ....

بموت فى الصيف وفى كل حاجة فيه

اسيره الاحزان يقول...

ههههههههه حلو اوى البوست دا يا مانو

بص بقى انا عن نفسى فى ريحه ايام المدرسه الصبح كده وانت رايح المدرسه وشايل الشنطه على ضهرك والجو ساقعه وتفتح بقك يطلع دخان ... لحد دلوقتى لو نزلت الصبح بفتكرها وبتخنق منها اوووووى وافتكر ايام المدرسه

ومش بحب ريحه قش الرز اللى بيحرقوا صدرنا بيه منهم لله

ومش بحب ريحه المدرجات بتاعه الكليه D:D: فى ريحه مميزه كده للمدرجات وخصوصا الصغيره

ومش بحب ريحه البرفان اللى كنت بستخدمه ايام ثانوى ييييييييييع بيفكرنى بايام سوده ومبحبش اشمه خالص

*وبحب ريحه المحشى وهو ع النار واااو

وبحب ريحه البنزين برده والتراب المبلول ...وبلاش اقولك انى وانا صغيره كنت باكل التراب بتاع جدار الحيطه بحب اشم ريحته كمان

وبحب اشم ريحه المطر جدااااا واقف فابلكونه والدنيا بتمطر وباسرح فى حاجات كتير وبدعى ربنل

MaNoO يقول...

shaimaa
.......
أيواااا اخيرا حد معايا لا اصل فى ناس تقولك المطر والبرد ودا رومانتيكى وحركات كدا
انا بحب فى الصيف روحه وانتعاشه وكل حاجه بحسها خفيفه كدا
نورتى البوست ومتغيبيش علينا

MaNoO يقول...

أسيره الاحزان
.........
هيا فعلا كل حاجه خاصه بالمدرسه مش عارف ليه بنكرهها وصحيان الصبخ دا خاصه وطلعنا كمان ريحه المدرجات
وفى ريحه السكشن والكراسى
انتى قلتى المحشى طبعا مين فينا ميحبش يخطف وحده وهو على النار والبخار يطلع على وشه

نورتى البوست واشكر اهتمامك جدا
وان شاء الله تنورى تانى

فاتيما يقول...

ازيك يا مانووووو

مدونتك روحها حلوة
والوانها حلوة
و عاوزة اقول كمان إن
ريحتها حلوة

:)

بمناسبة البوست
انا لو قولتلك ان فيه ريحة غريبة بحبها هتقول عليا مجنونة او مش طبيعية
بس هقولها لأن خيخة جابت سيرة رواية العطر وانا شوفت الفيلم ومقتنعة جدا بفكرة تأثير الروايح
وزمان قريت جملة عجبتى بتقول ان العطر ذاكرة من لا ذاكرة له


القصد يا سيدى
انا كنت بحب ريحة بشرة يوسف ابنى
خصوصا وهوه بيبى
كنت بحميه وارش عليها البودرة والحاجات بتاعت العيال دى ..بكرة تتجوز وتشتريها إن شاء الله
بشرة الأطفال ليها ريحة مميزة
وبريئة
كنت بحب ريحة يوسف قوى
ولحد النهاردة بطلع هدومه وهوه بيبى واشم ريحتها ويتهيألى انها فاضلة فيها
ومش بتروح ...
لكن دى ريحة الزمن
و اللى فات



حلو البوست
وتسلم إيدك
وان شاء الله آجى علطول

:)

MaNoO يقول...

فاتيما
......
لولولولى احلى واحد كابتشينو من كوستا عشان نبدأ الكلام
اولا نورتى المدونه وبشكر على الروائح اللى شميتيها دا بس اقل حاجه عندنا
انا وانتى بتقولى قاعد اتذكر ريحه بشره بنات اختى لانهم مولودين على ايدى الاثنين فعلا حاجه مميزه جدا بس اكيد منك لابنك احساس تانى بالريحه على فكره فى حاجه كمان اسمها احساس الريحه دا اللى بيخليكى تلاحظى انها فاضله فى الهدوم بتاعته
اضافه جديده لعالم الروائح
اه وعلى فكره اخر بوست ليكى اللى انا علقت عليه حلو جدا وعجبنى الاحساس اللى فيه
تحياتى وادفعى حق الكابتشينو بقى
هاهاهاههاهاى

غير معرف يقول...

خيخة نزلت و لسة مارجعتش وموبيلها مقفول

MaNoO يقول...

غير معرف
انت بتتكلم بجد ؟؟؟
رد عليا لو سمحت

أحمد يقول...

كما هو حال تعليقك تماماً! :)

الـسـيـدة نـون يقول...

انا رجعت يا مانو

شكرا على سؤالك يا جميل

ما تقلقش عليا انا بخير والحمد لله



سلام
اختك خيخة

MaNoO يقول...

خيخه هانم

احنا عندنا كام خيخه بس
حمد الله بسلامتك ويارب يجعل صوتنا دايما عالى ومسموع